Temné náboženství (předmluva ke knize)
Děkuji autorům za tuto důležitou knihu! Jedinečným způsobem
v kontextu hlubinné analytické psychologie vysvětluje, že není náboženství
jako náboženství a že duchovnost pod vlivem psychopatologie skrývá velká
rizika.
Proč některé formy náboženství své přívržence uvrhávají do
provozní slepoty a drží je v otroctví fundamentalismu, fanatismu a
konspirací, zatímco jiné dokáží ve svých následovnících otvírat novou kvalitu
jich samých a přinášet růst a zralost? Šance je tam, kde se potřeba
transcendence přirozeně propojí s individuačním procesem a nevědomé
niterné dění je reflektováno a poznáváno vědomím zúčastněných.
Vlado Šolc a George J. Didier píší s erudicí praktikujících
jungiánských psychoterapeutů, za níž ovšem stojí i jejich silné osobní příběhy.
Přesvědčivě zprostředkovávají hodnotu lidského úsilí pochopit vlastní osud,
k čemuž významně napomáhá neupírat zrak jen do vnějšího smysly
poznatelného světa, ale dívat se také směrem opačným, dovnitř.
Jak připomínal C.G.Jung, vývoj společnosti i jednotlivce
záleží především na vývoji vědomí a na schopnosti tvořivě, nikoliv
destruktivně, pracovat i s těmi nejsilnějšími protiklady. Jak ale
sjednocovat na první pohled něco tak neslučitelného jako je světlo a temnota?
Není to tak dávno, kdy se podobnými otázkami zabývala jen
hrstka zasvěcenců, povětšinou ukrytých před pozorností veřejnosti a zejména
duchovního establishmentu. Bývalo rizikové, ba život ohrožující, o nalézaných
vnitřních pokladech mluvit nahlas. Zvláště když o nich nelze
svědčit obvyklým způsobem, slovy o logicky uspořádaných důkazech, nýbrž
specifickým, ve vřavě světa snadno přeslechnutelným hlasem Duše, která
promlouvá v symbolech, obrazech, imaginacích, archetypech, intuici, snech,
mýtech či podobenstvích...
Snad proto náboženství dlouho zůstávalo výhradním oficiálním
správcem věcí mezi nebem a zemí. Nabízelo kontakt s Božstvím
prostřednictvím daných pravidel a dogmat a skrze vybrané prostředníky. Potřeba
takto kontrolovaného organizování se však nakonec často děla na úkor věcí
vnitřních. Výměnou za podíly na světské moci, vlivu a bohatství náboženství
platilo a dodnes platí ztrátou spojení s posvátným, běžnému zraku
neviditelným numinózním světem, o němž bylo řečeno, že jeho tajemství
Bůh skrývá před moudrými a rozumnými a zjevuje je maličkým.
Situací s koncem 19. století dále významně zamíchalo,
když se do věci zapojila psychologie, resp. psychoterapie. Vztah obou
s náboženstvím byl tradičně problematický až nepřátelský. Dlouho to
vypadalo, že se neshodnou pro postoj vzájemně prožívané nadřazenosti.
Až koncem 20. století nastal stav usmíření, ovšem za předpokladu
dodržování tiché dohody, že se každá ze stran bude držet svého kopyta a nebudou
si vzájemně zasahovat do díla. Jaký paradox z pohledu současnosti, která v posledních
desetiletích do církví i psychoterapeutických ordinací přivádí stále více lidí,
pro něž oddělování psychologického od spirituálního představuje zásadní
překážku!
A to je další slovo, které dnes často slýcháme:
spiritualita. Obecně se jedná o intimní vnitřní zacházení s tím, co se
v osobním prožitku spojení s Božstvím v člověku otvírá obvykle až za
běžnými pěti smysly probuzením pověstného šestého.
Čím déle pracuji jako psychoterapeutka, tím častěji i já
svědčím tomu, že oddělovat psychologické od duchovního může pro některé klienty
znamenat uzavírku. Podobně jako pro jiné, kdyby se jim cokoliv vnucovalo, aniž
si o to řeknou. Zároveň je třeba zdůrazňovat, že spirituální prožitky nemohou
psychoterapii nahradit. Nastává problém, pokud si někdo od duchovních
zkušeností slibuje automatické vyřešení svých potíží psychologických.
S Jungem řečeno a autory této knihy doporučeno: Stojí
za to porozhlédnout se ve svém spodním světě, v oblasti
svého stínu. Bude lépe, až pochopíme, proč a jak dosud
nepoznané temné části nás samých volají po naší pozornosti a
že člověk je vpravdě nebezpečný tvor, dokud je nevědomě motivován a poháněn
právě jimi.
Jung sám, jak známo, propojování spirituality a
psychoterapie věnoval hodně pozornosti. Coby tlumočník z jazyka Duše to pro nás
zápaďáky zformuloval zhruba takto: Duše je okem, kterému je určeno
vnímat a vidět světlo. K tomu má nesmírný rozsah i hloubku. V tragickém
zaslepení někteří nechápou, že nejde o to dokázat existenci světla, nýbrž
poukázat spíš na existenci slepců, kteří nevědí, že jejich oči mají něco vidět.
Je málo světlo chválit, pokud ho nemůžeme sami vidět. Aby vnitřní nazírání bylo
možné, je třeba k němu nejprve uvolnit cestu.
Ve světě péče o fyzické tělo lidová moudrost lakonicky
praví: Lékař léčí, příroda uzdravuje. Nemáme zatím, pokud vím,
k dispozici obdobné rčení ohledně péče o Duši, ale možná by mohlo
znít: Terapeut či duchovní průvodce hledají řešení, které Duše dávno
zná?
Mnozí máme zkušenost se sebou i s druhými: Určité
obdobné situace prožíváme v různém čase různě. Záleží na tom, jak jsme
v daný moment zrovna na tom. Svěží či unavení. Najedení či hladoví. Klidní
nebo rozrušení. Když čelíme zásadnímu problému nebo s někým vedeme
nesnadnou debatu, může nám náš vnitřní pozorovatel hlásit, zda
se k věci stavíme ochotně a konstruktivně, nebo jsme zajati
v ochromující nepružnosti, nehybnosti či panice a nejsme schopni napojení
ani spolupráce. Aby to bylo ještě zajímavější, kolikrát cítíme, že něco
v nás i chce zaujmout ten první tvořivý postoj, jenže něco jiného
v nás to bojkotuje a boří. Někdy tak, jindy onak.
Tato kniha připomíná koncept dvojí mysli, dvojí
podstaty každého, pro niž existuje mnoho různých pojmenování i vysvětlení, a
přesto všechna mluví o tom samém. Křesťanství rozlišuje starého a nového
člověka v nás a potřebu znovuzrození během pozemského života z vody a
Ducha. V sanskrtu existuje slovo viveka označující nejvyšší
moudrost. Je-li člověku k dispozici, umí rozlišit skutečnost od iluze.
Tibetská i egyptská, kniha mrtvých zmiňují výraz dvou kapek, tak
zvaných tigle, které symbolizují ony dvě části člověka. Buddhismus
mluví o procesu odkládání nevědomosti během po sobě jdoucích životů, v nichž
Duše putuje skrze znovuzrození v různých tělech a pozemských identitách
tak dlouho, dokud si její nositelé nezvědomí čtyři vznešené pravdy: o utrpení,
o vzniku utrpení, o zániku utrpení a o Cestě, která utrpení rozpouští. Až
pak se může zrodit Bódhičitta, vědomá láska a moudrost, která
viditelně žije ve slovech a skutcích dotyčné osoby. Mysl je proměněna a
člověk přijímá nejvyšší úkol moudře sloužit druhým…
Jung - a není sám - nabízí jako východisko kompromis mezi
Západem a Východem. Náboženství je pro něho jedním z možných zdrojů,
z nichž se Duše může občerstvovat, zůstane-li jí možnost svobody a spojení
s Vyšším Já. Kromě toho si na určitém stupni svého vývoje ona sama začne
říkat o to své. Spouští už zmíněný individuační proces, onen velkolepý
pohyb odehrávající se na v průniku záležitostí pořádaných člověkem a
onou Silou větší než je lidská, ať už ji kdo nazývá jakkoliv.
Když k tomu dozraje čas, neexistuje nic, co by tento
proces zastavilo. Žalmista to vystihl slovy: Zamířím-li k nebi, jsi
tam, a když si ustelu v podsvětí, také tam budeš. I kdybych vzlétl na křídlech
jitřní záře, chtěl přebývat při nejzazším moři, tvoje ruka mě tam doprovodí,
tvá pravice se mě chopí. Kdybych řekl: Snad mě přikryje tma, i noc kolem mne se
stane světlem. Krátce, v krizích způsobených vývojem lidského
vědomí není kam utéci.
A že to nebývá snadné. Hodí se přirovnání k porodu, ač
to častou přítomností ohně, bolesti, smrti a popela připomíná spíše Fénixovo
zmrtvýchvstání. Slovy Rogera Walshe: Vývojové krize se objevují
samovolně coby výsledek působení vnitřních sil, které nás nutí růst, ať chceme
či nechceme. Výsledkem je dynamické napětí mezi silami směřujícími
k transformaci a lákavostí stagnace, mezi přitažlivostí transcendence a
nehybností známého.
A to už jsme přímo uprostřed strhujícího děje této
pozoruhodné knihy, která nabízí vysvětlení mnohého, co se v přímém přenosu
skrytě i navenek děje uvnitř i vně kolem nás. Kniha shromažďuje argumenty pro
to, že kde se světlo a temnota odštěpí, tam zmizí celistvost. A kde chybí
celistvost, tam se vytrácí smysl.
Jak tvrdý oříšek k rozlousknutí v církvích, v
nichž psychologické dodnes zůstává zapovězeno jako „tělesné“ či „ďábelské“, a
v psychoterapeutických ordinacích, kde si odborník vyškolený
v materialistické vědě s transpersonálními otázkami a jevy, jež
klienti dnes už běžně přinášejí, neví rady a v horším případě je dokonce
vyhodnocuje jako patologii.
Psychoterapie bez možnosti spirituálního prožívání
znepřístupňuje Zdroj nejvyšší možné inspirace a tím i možnosti individuačního
procesu. Ve slepé uličce se ocitá také naše spiritualita, pokud průběžně
nekonáme osobní inventuru psychologickou zahrnující hlubinné sebepoznání a
přijetí odpovědnosti za své chování a prožívání včetně péče o vlastní hranice a
„obtížné“ emoce, k nimž odedávna patřily zejména úzkost, strach a hněv.
Ignorovat tuhle potřebu uvězňuje ve spirituálním bypassu a v nevědomých obranách,
takže sebelépe míněná duchovní cesta pak namísto lásky a pokoje plodí pocity
méněcennosti či nadřazenosti, vnitřní napětí, nespokojenost, odcizení a nakonec
i nesnášenlivost nebo nenávist.
Ignorovat je uvězňuje ve spirituálním bypassu a v nevědomých
obranách, takže sebelépe míněná duchovní cesta pak namísto lásky a pokoje plodí
pocity odpojení, méněcennost či nadřazenost, vnitřní napětí, nespokojenost a
nakonec i nesnášenlivost a nenávist.
Obezřetnost je místě. Ne každá terapie léčí. A za mnoha
původně ušlechtilými idejemi spirituálními zůstalo nepočítaně mučených,
znásilněných, mrtvých. Těžko se věří, jak moc je tohle aktuální dnes, ve 21.
století, po všem, čím se už lidstvo mohlo poučit.
V psychoterapeutickém procesu i na půdě duchovního
doprovázení jsme v bezpečí, pokud součástí není indoktrinace ani
ideologizace, a už vůbec ne přítomnost jediné pravdy nebo pocit vyvolenosti.
Nejde nakonec tolik o vnější atributy, tedy o to, jakou si pro svou
vnitřní práci vybereme terapeutickou metodu nebo podle jakých pravidel zkoumáme
a uctíváme posvátno. Mnohem důležitější je, co se s námi děje, když ideje,
ať už psychologické či duchovní, a vedení našich učitelů, terapeutů a duchovních
průvodců zapouštějí v našem nitru své kořeny a dávají vyrůst svým
plodům. Po ovoci poznáte je.
Tato kniha nás zve za dobrodružstvím, kterému se říká Cesta
Duše nebo také Cesta hrdiny. Vydat se na ni nepřipomíná
výlet známými místy za slunného počasí. Nevyhnutelně přicházejí potíže a ano,
jde o život. Jak to známe i z pohádek, těch jedinečných předobrazů našeho
žití: Mnohde číhají lupiči, falešní rádci, zlé čarodějnice a podvodníci. Ale to
nevadí. I když se stane, že se s nimi poutník zaplete a draze za to
zaplatí, získává cenné zkušenosti. Má-li pokorné srdce a sílu to nevzdat,
nakonec se vše obrátí v jeho prospěch.
Spojení s Bytostným Já prosvětlí každý stín a dá
nahlédnout, že pokoj uvnitř i vně přichází, až když dokážeme procítit jednotu
s každým protikladem. Rozlišovat, ale nesoudit. Úklid začínat u vlastního
prahu. To nám dá šanci zavnímat skutečný původ našich špatných nálad,
vyhýbavostí, nemocí. A též nesmiřitelností, které hýbou vztahy osobními i
společenskými. Chceme-li poznat, kým opravdu jsme, chceme-li se stát
celistvějšími bytostmi, nezbývá nám, než každou svou stížnost a nespokojenost
nejprve prověřit sami v sobě. A pocítíme-li to jako vhodné, najděme si
k tomu pomocníka.
Přijměme, že péče o duši ve své psychologické i duchovní
rovině mívá v současnosti velmi individuální, někdy i nezvyklou, na míru
šitou podobu. České prostředí je v tomto dosti specifické a vynalézavé.
Jung vzhledem k synchronicitám předpokládal, že ti, kdo spolu mají ujít
kus cesty, se v pravou chvíli potkají. Kéž ten, kdo nás doprovází, má
k tomu kompetence. Kéž prošel trasu před námi a ve svém srdci už otevřel
posvátný prostor pro to, co přesahuje pouhý racionálně materialistický rozměr
života. Kéž soucitné léčení přináší potřebné vhledy a omývá a zceluje rány
dávných rozštěpů, jež po tisíciletí rozpojovaly hmotu a Ducha, vědomí a
nevědomí, člověka a přírodu, mužský a ženský princip, všední a posvátné. A
ovšem také psychologické a spirituální. Bude lépe, až pochopíme podstatu
svobody, která otvírá dveře do vnitřního usmíření, umožňuje
myslet v paradoxu a sjednocuje každý protiklad.
Každý jsme originál a jinde než uvnitř sebe uzdravení nalézt
nemůžeme. Pravda se dává vidět až těm úrovním vědomí, které už v sobě mají
dost Lásky na to, aby nerozdělovaly, ale chápaly polaritu a hojily dualitu. A
protože Duch si vane, kam chce, i lidé navenek velmi rozdílní mohou
nakonec ve shodě směřovat k podobnému cíli.
Netřeba velkých gest ani slibů. Říkej, co děláš. Dělej, co
říkáš. Posvátnost hledej v nejvšednějším. Dávná moudrost zenových mistrů
je dnes naléhavější než kdy dřív: Před osvícením zameť dvůr a nanos
vodu. Po osvícení zameť dvůr a nanos vodu. Neodsuzuj. Rozlišuj. Měř
měrou štědrou a vrchovatou, vždyť s druhými nakonec jednáš jako se sebou a
úspěšnost tvé psychoterapie i tvé spirituality se pozná podle toho, co tobě a
tvým bližním přinášejí.
Přeji této knize hodně zvídavých čtenářů a čtenářek a těším
se na diskuse, které téma vyvolá v kruzích odborných i laických. Hranice
se stírá. Každý dnes může uslyšet hlas Duše a jít za ním. Kdo máš uši
k slyšení, slyš.
Eva Labusová
srpen 2024
Komentáře
Okomentovat