Není moc jako moc
Naštěstí existuje i jiný druh moci. Jde o sílu vycházející zevnitř. Někdy se jí říká moc dominia (lat. dominium = hostina). Nevytváří hierarchickou strukturu. Jako když lidé sedí u kulatého stolu, podstatou této moci je sdílení a rovnost. Vychází z přesvědčení, že panuje hojnost, protože když se domluvíme, dostane se na všechny. Nemusíme si nutně konkurovat, nejde o vítěze a poražené. O zdroje se můžeme podělit. Když nemáš něco, co mám já, mohu ti ze svého dát nebo ti ukázat, jak to můžeš získat. A stejně tak ty mně. Tento druh moci byl a je uplatňován spíše výjimečně, přestože je dostupná všem. Jen se po ní uvnitř sebe poohlédnout.
Moc z dominance akcentuje měřitelný zisk a výkon. Moc z dominia staví do centra pozornosti vztah(y). Moc z dominance je závislá na vnější štěstěně, moc z dominia na stavu lidského nitra. Zatímco ta první nikdy nemá dost a její vydobytá pozice může být kdykoliv podťata změnou vnějších okolností, ta druhá je naplněna sama sebou a má na rozdávání, protože její zdroj nevysychá. Jak připomínal Kristus, jde o nalezení zdroje živé vody v sobě samých, z něhož pít znamená nemuset už nikdy žíznit... A stalo se i následující:
Jednoho dne, když učil lid v chrámě a zvěstoval evangelium, přistoupili k němu velekněží a zákoníci se staršími a řekli: „Pověz nám, jakou mocí to činíš a kdo je ten, který ti tuto moc dal.“ Odpověděl jim: „I já vám položím otázku. Řekněte mi, odkud měl Jan pověření křtít. Z nebe, či od lidí?“ Oni o tom mezi sebou uvažovali: „Řekneme-li ‚z nebe‘, namítne nám: ‚Proč jste mu neuvěřili?‘ Řekneme-li ‚od lidí‘, všechen lid nás bude kamenovat, protože jsou přesvědčeni, že Jan byl prorok.“ A tak odpověděli, že nevědí odkud. Ježíš jim řekl: „Ani já vám nepovím, jakou mocí to činím.“ (Luk 20,1-8)
Inspirováno Anitou Johnston.