Nad knihou Bethany Webster Objevování vnitřní matky
Právě vyšla kniha, osvětlující jeden z nejhlubších zdrojů mezigeneračně předávaných zranění. Je věnována především dcerám a jejich matkám, v tomto pořadí. Odhaduji, že ji budete číst s mimořádným zaujetím, pokud si připustíte, že se vás její téma jakkoliv týká. Zabývá se fenoménem mateřského zranění (anglicky mother wound). Už jste o něm slyšeli?
Vybavuje se
mi rozhovor s jednou pro rodinu zapálenou novinářkou, který proběhl asi
před dvaceti lety. Tenkrát se o mateřském zranění ještě nemluvilo, ona ale
někde v zahraničním časopise narazila na hypotézu poškozování potomků
prostřednictvím výchovy a rodičovské péče. Byla mladinká, plná ideálů, dodnes
si vybavuji její polekané oči: Copak existují matky - pomineme-li ženy duševně
nemocné - které ubližují svým dětem? Vždyť přece každá máma chce pro své dítě
to nejlepší!?
Ač jsem
termín mateřské zranění tehdy neznala a ač se v té době ještě tolik
nemluvilo ani o mezigeneračním přenosu traumatu, pamatuji se, jak jsem onu
novinářku zaskočila, když jsem bez velkého zaváhání spíš jen intuitivně
vyslovila a odpověděla tím i sama sobě: Bohužel ano. Matky, stejně jako otcové,
své děti zraňují, a to nijak ojediněle. V naprosté většině případů tak
činí nevědomě či proti své vůli (dělají, co dělat nechtějí), to ale na
důsledcích nic nemění.
Poškozování
se děje tam, kde rodiče vychovávají příliš autoritářsky a cítí se být vládci
svých dětí, takže mají za to, že pouhá skutečnost, že jsou rodiče, jim dává
právo o dětech ve všem rozhodovat a chtít po nich, aby se stále přizpůsobovaly
postojům a potřebám dospělých. Děje se to i tam, kde je výchova naopak příliš
liberální a bezhraniční. Další častou možností je poškozování dítěte „nemocemi“
systému dané rodiny, nejčastěji v důsledku působení neuvědomovaného nebo
tabuizovaného dosud živého traumatu.
Po dvou
uplynulých desetiletích se želízko tématu mezigeneračního zraňování pořádně
rozpálilo ve výhni výzkumu. Že máloco v lidském životě přináší takovou
míru utrpení jako nerozpoznané a neošetřené automatické přenášení
emocionálních, zdravotních, duchovních, hodnotových a dalších zranění a deficitů
z generace na generaci, dostává dnes potvrzení z mnoha vědeckých
oblastí. Jedná se o smutnou štafetu předávanou z pomyslných rukou předků,
která je zdrojem všemožných našich oslabení - úzkostí, depresí, pocitů
méněcennosti či nadřazenosti, destruktivního chování ve vztazích a
v neposlední řadě také většiny závislostí a autoimunitních onemocnění.
Není už pochyb, že děti obklopené citlivou a moudrou rodičovskou pozorností se
vyvíjejí jinak než děti vyrůstající v prostředí emoční lability, konfliktů,
násilí a nezhojených traumat. U lidí vyrůstajících v mimořádně nepříznivých
podmínkách mozek přepíná do stavu permanentního alarmu z důvodu stálého
pocitu ohrožení a některé struktury zodpovídající za prožívání pocitu důvěry,
pozitivních emocí či (sebe)empatie se vůbec nevyvinou.
Mezigenerační
zraňování se odehrává ve všech možných konstelacích - mezi matkami, otci,
dcerami a syny. Tato kniha se zaměřuje hlavně na ženy. Dává nahlédnout do
složité mozaiky různorodých zranění a destrukcí vznikajících přenosem po ženské
linii. Zmiňuje snad všechny podstatné vrstvy patriarchátem podněcovaného
mrzačení ženství. Bez příkras připomíná, že toto mrzačení po tisíciletí
všudypřítomně prostupovalo celou společností, a i dnes, v rádoby mnohem
rovnější a pokrokovější společnosti, pořád ještě často bují i tam, kde by to na
první pohled málokdo čekal - ve zdánlivě „normálních“ domovech. Zvenčí mohou
vypadat přesvědčivě, jenže ve skutečnosti potenciál naplněného lidství umenšují
nebo zabíjejí.
Dozvídáme se, co všechno se schovává
do iluze tzv. mateřské lásky: tiché akceptování emočního zneužívání;
nerespektování pravdivých pocitů; ignorace dětské bolesti a z ní
vyplývající dětské zřeknutí se sebe sama, aby se čas bezbrannosti nízkého věku
dal vůbec nějak přežít; zničující
dopad parentifikace - stavění dětí do
role partnerů či rodičů vlastních rodičů; a v neposlední řadě také
vynucené udržování rodinných tabu a naučené mlčení a zametání nepříjemných
skutečností pod koberec.
Proč je v patriarchálních
společnostech u dcer ve všech ohledech toto zranění větší a častější než u
synů? Protože právě dívky se od raných let po staletí tradičně zdokonalovaly v
sebeumlčování a sebepotlačování v reakci na obecně přijímaný společenský
nárok, že musí přijmout roli údajně méněcenných a slabších členek společnosti,
nehodných možnosti autonomních rozhodnutí, ať už z „boží vůle“ nebo
z „přirozenosti přírody“. (Ne, že by tento mocenský faul mužství jakkoliv
prospěl. Muži za tuto nerovnováhu tvrdě platí a cesty k uzdravení hledají
v současnosti snad ještě obtížněji než ženy.)
Dalším
důležitým poselstvím knihy je objevování a upevňování tzv. vnitřní matky v
niterné krajině každé z nás. Jak vnitřní matku a její úkoly chápat?
Nápomocným je nám v tom jiný, dnes známější a hojně používaný
psychologický koncept tzv. vnitřního dítěte. Bez ohledu na to, kolik nám
je reálně let, reprezentuje vnitřní dítě tu část naší osobnosti, která nám -
pokud jsme dětstvím prošli bez větší újmy - celoživotně zprostředkovává spojení
se spontánností, živelností, zvídavostí, tvořivostí, radostností, krátce řečeno
s dětskou důvěrou v život a jeho smysl i v naše vlastní síly.
Pokud naše vnitřní dítě bylo nevhodnou výchovou nebo prostředím zásadně
spoutáno nebo zraněno, je tato naše část jako zastřená černým suknem, má
dusivého hada v kořenech své zlaté jabloně a jedovatého žabáka na prameni
své živé vody, vyjádříme-li to jazykem pohádek. Krátce, nemáme
v dospělosti k darům a požehnáním z dětství přístup a dítě v nás
chřadne a živoří. (Nebudete-li jako děti, nevejdete do království nebeského,
připomínal v této souvislosti Ježíš Kristus.)
Podobné je i
s naším vnitřním rodičem. Také jeho kvalita bývá různá. Může to být
skrytý nelítostný tyran a permanentní kritik, nejistý a náladový pochybovač,
stejně jako laskavý a trpělivý pečovatel, učitel a průvodce ukazující cestu.
Vnitřní matka je podle autorky této knihy naším
zralým ženským Vyšším Já, které o vnitřní dítě pečuje s láskou a
moudrostí. Je-li třeba, ujistí ho, že zlá minulost je už právě jen minulostí.
Uklidňuje ho, když se bojí. Provází ho tam, kde je to riskantní. Podporuje ho
v jeho vlastní síle a ujišťuje o jeho hodnotě. Chrání jeho hranice.
Dovoluje mu hrát si, učit se, objevovat a růst, ale také mu připomíná povinnosti
a neodkladné úkoly. Vždy je tu pro ně jako zdroj jistoty a sebelásky
přicházející přímo z nitra nás samých.
Upřímně
autorce děkuji za odvahu, přímost a nasazení, s nimiž nám svůj pohnutý
příběh přináší. Děkuji za pečlivé shromáždění úctyhodného množství informací,
argumentů, prožitků, úvah a vhledů. Některé mne svou výstižností doslova
přimrazily k židli, takže jsem si je vypisovala a jednotlivě nad nimi
přemýšlela. Děkuji jí i za intenzivní péči, kterou nyní ona sama věnuje jiným
ženám, aby je s podstatou mateřského zranění seznamovala a oživovala
jejich vnitřní dítě i matku, byť sama zároveň zdůrazňuje, že léčba v tomto
ohledu trvá velmi dlouho a obvykle se nelze obejít bez odborníků vyškolených
v problematice traumatu.
Připravte se
na to, že ústřední osobní příběh autorky je mimořádně dramatický a je líčen
hodně subjektivně. Bethany Webster sama přiznává, že její matka by to jistě
sepsala jinak. Tohle je výpověď dcery a její verze cesty, kterou ušla za
sebepoznáním a sebenalezením. Stálo ji to desetiletí psychoterapie. Činění
závažných rozhodnutí. Zvraty, jimiž autorka překvapila i sebe samu. Za
výsledkem tohoto procesu hojení a zrání si plně stojí.
Není
důležité, že někteří z těch, kteří její příběh čtou, mohou mít pocit, že
autorčino trauma ještě není zcela zahojeno, protože v usmíření s matkou,
ve sjednocení jedinečnosti a potřeb mužství a ženství a v dosažení
celistvosti zůstala některá její vnitřní území dosud křehká nebo nezmapovaná.
Však také o dalším svém vývoji pravidelně informuje na svých webových stránkách
a už chystá další knihu.
Již z té první k nám ale
přichází cenné poznání, že ozdravné konfrontace probíhají pouze tam, kde je
přítomna ochota vzájemně se vnímat, učit se od sebe, společně vnitřně pracovat
a růst. Přitom se potvrzuje stará
zkušenost, že snad ještě víc než naše „ano“ nás definuje naše „ne“. Naučíme-li
se říkat svá „ne“ jasně a bez hořkosti či negativity, stejně jako bez pocitů
selhání a viny, nejlépe tím prokážeme plné převzetí odpovědnosti za vše, co ve
svém životě chceme ovlivnit a změnit.
Jakkoliv je kniha určena hlavně
dcerám, velmi si přeji, aby ji četly také matky. Je třeba pracovat na
rozpouštění odporu u
starší generace, která často nechápe potřebu vnitřní práce té mladší, mimo jiné
proto, že starším se nedostalo privilegia dnešní doby, která vnitřní práci
tolik podporuje, ba přímo žádá. Je
obrovská škoda, pokud někdo ze starší generace zůstává k výzvám té mladší
projít potřebnou mezigenerační konfrontací rezistentní.
Ne vždy jde o důsledek traumatu, nýbrž často taky jen o tupou neochotu,
aroganci nebo lenost podpořit
ozdravný proces mezigeneračního usmíření.
Stejně tomu
nakonec neutečeme. Rodiny jsou důmyslné systémy podléhající svým zákonům. Když jeden
člen přestane hrát svou obvyklou roli, celý systém zaznamená otřes či chaos.
Vzniká konflikt. V případě, že jsou rodinní členové změnám otevřeni, může
být energie konfliktu využito k uzdravování a k proměně systému na vyšší
úroveň. Někdy rodina ve snaze změnu potlačit člena usilujícího o růst postaví
do ultimáta a on má pak možnost buď setrvat a dál trpět toxicitu, nebo
destruktivní systém opustit a zachránit aspoň sebe. K rozhodnutí odejít
dochází, když se hojení při setrvání v rodinném systému při opakovaných
pokusech jeví jako nemožné. Černá ovce mizí ze scény a zbytek rodiny její
odchod hodnotí jako zradu. Vypořádat se s tímhle osočením bývá nejobtížnější.
Každá doba
má své průkopníky. K průkopnictví té naší patří odvaha k osvětlování temnot,
v první řadě těch vlastních. Vybalancovat vnitřní bolest pocházející
z tohoto druhu průkopnictví předpokládá nalézat souhlas k jeho konání hluboko
v nás samých. Nic vně nám totiž neposkytne dostatečný důkaz hodnoty,
kterou tenhle zápas v sobě skrývá. Jak autorka připomíná, často se
potřebujeme vypořádat právě s oním pocitem zrady, to proto, že to
v mnoha ohledech zrada je. Tvorbou nového paradigmatu opouštíme - v očích
druhých zrazujeme - ten starý. Jenže ono v něm už nelze setrvávat, jestliže
se naše životní a tektonické desky mají posunout a vytvořit novou, hledanou
realitu.
Sama mám
z terapeutické praxe i z osobního života zkušenost, že to, co nakonec
- jako i při všem ostatním - rozhoduje o výsledku celého procesu, je naše
schopnost odpouštět a milovat. A to je ta dobrá zpráva na závěr: Konfrontace a
přenastavování hranic nemusí nutně vyústit v definitivní konce vztahů.
Stačí pozornost od prožívání odcizení přesunout pod jiné úhly pohledu: Nakolik
cenný a důležitý je pro nás náš vztah? Chceme být spolu? Chybíme si, když se
nevidíme? Umíme si dát svobodu? Nepodléháme vztahové závislosti? Přijímáme se
v jinakosti? Tolerujeme odlišnosti? Dokážeme nahlédnout odlišné potřeby,
touhy a preference, a přesto necítit nepřátelství? Dovolujeme sobě i druhým, ať
jsme všichni sami sebou?
Děkuji
nakladatelství Triton za odvahu knihu vydat a své dceři Markétě za práci,
kterou odvedla nad jejím překladem. Téma knihy zhruba na rok živě
prostoupilo i náš domov a provedlo nás po cestách ženských a mateřských zranění
našeho vlastního rodinného systému. I s touto osobní zkušeností vás zvu k četbě
a k dobrodružství léčení možných nemocí a bolestí skrytých v mezigeneračním poli
vašich rodin. Najdete-li k hojení odvahu, kéž jste odměněni nejcennějším
darem ryzích, autentických vztahů. Pouštějme se do téhle práce bez předsudků a
očekávání, zato však s otevřeným srdcem. Protože pravda se dává vidět
pouze Lásce a ta zase stírá každou slzu z očí.
Eva Labusová (z předmluvy ke knize)